BAM Infra Asfalt: We zijn “top of the bill”

11 juli 2016 00:00

Bart Welvaarts, sinds maart directeur van BAM Infra Asfalt, vertelt hoe de innovatiekracht binnen zijn organisatie bijdraagt aan een sterke marktpositie voor BAM én een duurzame economie.

De 7 centrales van BAM Infra Asfalt produceren het asfalt dat BAM Infra dagelijks verwerkt. “Qua grootte zijn we de tweede asfaltproducent van Nederland”, zegt Bart. “Ook wat kwaliteit betreft, lopen we voorop: onze advies- en ontwikkelafdeling ontwikkelt permanent nieuwe innovatieve en duurzame mengsels.”

3D-weg
De stip op de horizon is de 3D-weg. Hij is duurzaam, biedt een optimale doorstroming en veroorzaakt weinig geluidsoverlast (decibellen). Alle ontwikkelingen van BAM Infra Asfalt zijn volgens Bart gericht op deze pijlers. “Met de asfaltwegdektool bijvoorbeeld, hebben we een tool ontwikkeld om te bepalen hoe lang een ZOAB-deklaag nog meekan. We hebben methodes bedacht om ZOAB een verjongingskuur te geven. Het lukt ons steeds beter om asfalt bij lage temperaturen, energiezuinig en milieuschonend te produceren. Het percentage oud asfalt dat we in nieuwe mengsels verwerken, neemt toe. Dit alles biedt kansen voor BAM om zich te onderscheiden. Zo hebben we de Rotterdamsebaan mede gescoord dankzij de innovatieve mengsels die we tijdens de tenderfase hebben ingebracht.”

LE2AP
“Het jongste innovatietraject, LE2AP, doen we met subsidie vanuit het Europese LIFE+ programma. We ontwikkelen een asfaltsoort, geproduceerd bij lage temperatuur. We hebben er tot wel 93% oud asfalt in verwerkt. Bovendien leidt het tot een geluidsreductie van ruim 7dB. Dit is top of the bill. In de tweede helft van het jaar gaan we een proefvak van 1 kilometer maken. Als spin-off van het LE2AP-project is een methode bedacht om oud asfalt te ontleden in zijn basiscomponenten: stenen en bitumen. Hierdoor kunnen we oud asfalt hoogwaardig, horizontaal hergebruiken, de echte cradle to cradle gedachte. Het LE2AP-traject is een grote stap in de richting van de circulaire economie én sluit aan bij het feit dat in de toekomst meer asfalt zal moeten worden vervangen en minder nieuwe wegen zullen worden aangelegd.”

Koudwatervrees
Helaas tonen klanten in Nederland vaak koudwatervrees om nieuwe asfaltmengsels toe te passen. Welvaarts: “Het kost ons veel energie om onze innovaties op de markt te brengen. Zo proberen we nu met TNO een loket op te zetten waardoor innovatieve asfaltsoorten in ons land sneller door de ballotage komen. Daarnaast gaan we BAM in het buitenland sterker vermarkten als koploper in duurzame asfaltproductie. Men weet ons steeds beter te vinden. Zo zijn we gevraagd om te adviseren over de bouw van een nieuwe asfaltcentrale in Brussel.”

Cost Leadership
Binnen de technologische afdeling van BAM Infra Asfalt, die de kwaliteit van het asfalt bewaakt, worden synergiemogelijkheden gezocht om de productkwaliteit verder te verhogen. Daarnaast wil BAM Infra Asfalt ook op kostenvlak leidend worden. “Samen met de regio’s gaan we onze processen van asfaltproductie en -verwerking beter integreren. We verwachten dat dit tot een aanzienlijke kostenbesparing leidt.”